İŞLETME FAKÜLTESİ
Lojistik Yönetimi
BUS 210 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İşletme ve Sosyal Bilimler için Veri Okuryazarlığı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
BUS 210
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, işletme ve sosyal bilimler alanlarındaki öğrencilere, günümüzün veri odaklı ortamlarında mesleki ve araştırma görevlerini yerine getirmeleri için gereken veri becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Veriler her şey hakkında olabilir. Bu ders verinin kendisiyle ilgilidir. Bu uygulamalı ders sayesinde öğrenciler bir problemle ilgili veri kaynaklarını belirlemek için eleştirel bir bakış açısı geliştirir. Öğrenciler, çağdaş kurumsal sistemlerde teknoloji ve veri yönetimi süreçlerini tanımlamayı; farklı kaynak, format ve standartlardan verileri birleştirme ve dönüştürmeyi; veri kalitesini değerlendirme ve geliştirmeyi; verinin özelliklerini ve temel veri analizini görselleştirip yorumlayarak bir işletme veya sosyal bilimler sorununa ilişkin çıkarımlar oluşturmayı öğrenir. Kurs üç modülden oluşmaktadır: 1. Veri ve Yaşam (4 hafta): İş ve sosyal bilimlerdeki veri kaynaklarını tanımlama ve neyi temsil ettiğini anlama. Teorileri ve hipotezleri veriye çevirme. Veriye ilişkin kaynaklar ve maliyetler. Veri sorumlulukları, etik, güvenlik ve hırsızlık, gizlilik endişeleri. Associational, relational ve coğrafi veri. 2. Veri İle Hikayeler Anlatma (5 hafta): İletişim analalitiği, raporlarda basit (Excel, Kaggle) grafikler kullanma, infografikler oluşturma. 3. Gerçek Dünyada Veri Yönetimi (5 hafta): SQL, İlişkisel Veritabanı Yönetim Sistemleri (RDBMS), veri temizleme sorunları, yapılandırılmamış veri, bulut ve büyük veride NoSQL veritabanlarına duyulan ihtiyaç. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | MODÜL 1: Veri ve Yaşam Sosyal bilimlerde bilimsel araştırmanın temelleri. Nüfuslar, örneklemler ve veri. Veri açısından teori ve hipotez oluşumu. Temel veri yapısı olarak veri tabloları. | “Data Literacy”, Bölüm 1 “Fundamentals of Analysis”, Bölüm 1 |
2 | Veri kaynaklarını belirleme. Kaynaklar, açık kaynaklar ve veri elde etme maliyetleri. Veri yükümlülükleri, gizlilik, cinsiyet ve etik sorunları. | “Fundamentals of Analysis”, Bölüm 2 |
3 | İlişkisel (birlikte meydana gelme), bağlantısal (ör. Sosyal ağlar) ve coğrafi (ör. Konuma dayalı) verilerin yapısı. | “Fundamentals of Analysis”, Bölüm 3 |
4 | Verilerle değer katmak. İstatistiksel öğrenme yaklaşımları. | |
5 | MODÜL 2: Verilerle hikayeler anlatmak Sözlü ve yazılı iletişimin ötesinde: görsel iletişimin, grafiklerin ve Infografinin rolü. Görselleştirmeler: iyi, kötü ve çok fazla, hikâyeye odaklanmak | “Data Literacy”, Bölüm 2 |
6 | Birlikte ortaya çıkma ve nedensellik hakkında anlatı kalıpları. Anlatı modelleri için veri görselleştirme türleri. Veri grafikleri üretmek için tercih edilen araçlar. | “Data Literacy”, Bölüm 3 |
7 | Tercih edilen araçlarla tek değişkenli ve iki değişkenli keşifsel istatistikler ve veri grafikleri. | “Data Literacy”, Bölüm 4 |
8 | Tek değişkenli ve iki değişkenli istatistiklerle vaka çalışması. | “Data Literacy”, Bölüm 5 |
9 | Hikâye oluşturmak için ofis ve tablo yazılım araçlarını bir arada kullanma | “Data Literacy”, Bölüm 6 |
10 | MODÜL 3: Gerçek dünyada veri yönetimi Verilerin kaynaklarına göre yapısı ve kalitesi. Verilerin yaşlanması ve yapısı. Tabloların ötesinde: Bağlantısal Veri Tabanı yönetim Sistemleri. Temel tasarım örüntülerini anlama. | “Fundamentals of Analysis”, Bölüm 4 |
11 | Örgütsel ve örgütler arası BİT sistemleri. Kişiler, kuruluşlar ve konumlar arasında bilgi depolanması ve akışı. BİT standartları. Standart Sorgu Dili (SQL) ve ODBC standartlarına duyulan ihtiyaç. | |
12 | SQL veri alma ve aktarma. RDBMS'de temel birleştirme işlemleri ve tabloları dışa aktarma. | “Fundamentals of Analysis”, Bölüm 5 |
13 | Uygulamada SQL ve ODBC kullanımı. Kullanım örüntüleri | “Fundamentals of Analysis”, Bölüm 6 |
14 | Büyük veri depolama ve işleme sorunları. NoSQL veri tabanları. Bulut depolama alternatifleri. | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Herzog, D. (2015). Data literacy: a user's guide. SAGE Publications. DOI: https://dx.doi.org/10.4135/9781483399966 ISBN: 978-1483333465 Fundamentals of Analysis, a web book by Matt David and Dave Fowler: https://dataschool.com/fundamentals-of-analysis/ |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
40
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
11
|
33
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
2
|
2
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
1
|
1
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
148
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Lojistik ve tedarik zinciri alanındaki karmaşık problemleri analiz eder. |
|||||
2 | Lojistik ve tedarik zinciri alanında, sektör ile ilgili pazar liderleri, profesyonel organizasyonlar ve güncel gelişmeler konusunda donanımlı bilgiye sahip olur |
|||||
3 | Sektör ile ilgili iletişim ağlarına dahil olabilme becerisi ile sektör içerisinde profesyonel yetkinlikler geliştirebilme yeteneğini kazanır |
|||||
4 | Lojistik yönetimi ve tedarik zinciri alanındaki gerekli yazılım, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|||||
5 | Koordinasyon mekanizmalarını ve tedarik zinciri entegrasyonunu anlar ve kullanır |
|||||
6 | Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerini yönetim bilimi ve analitik yaklaşımlar ile analiz eder |
|||||
7 | Lojistik ve tedarik zincirleri kapsamında karar verme tekniklerine katkıda bulunmak için tasarlama, planlama ve modelleme becerisine sahip olur |
|||||
8 | Lojistik ve tedarik zinciri alanındaki klasik ve çağdaş kuramları yorumlar ve değerlendirir |
|||||
9 | Lojistik ve tedarik zinciri alanında proje geliştirebilir ve takım çalışmalarında yer alır |
|||||
10 | Kararlarını verirken ve değerlendirirken etik bir bakış açısına ve sosyal duyarlılığa sahip olur |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak lojistik alanı ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Lojistik Yönetimi Bölümü 15. Üniversite-Sanayi İşbirliği Gerçekleşti!
Lojistik Yönetimi Bölümü son sınıf öğrencilerinin 2022-2023 Akademik Yılı boyunca İzmir Büyükşehir Belediyesi, Havi Lojistik, Hapag Lloyd, Dsv Lojistik, Maxion Wheels, ve
İsveç’teki Gençlerin Kariyerine Işık Tutuyor
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Lojistik Yönetimi Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aysu Göçer, uluslararası alandaki başarılı çalışmalarıyla fark yaratarak İsveç’teki dünyaca ünlü
'Aile Bursu' 78 Gence Ulaştı
Türkiye’nin en büyük nakliyat firmalarından birinin kurucusu olan İzmirli hayırsever merhum Doğan Turhan adına verilen eğitim bursu, 8 yılda 78 gencin hayalini
'Aile Bursu' 78 Gence Ulaştı
Türkiye’nin en büyük nakliyat firmalarından birinin kurucusu olan İzmirli hayırsever merhum Doğan Turhan adına verilen eğitim bursu, 8 yılda 78 gencin hayalini
2022-2023 Akademik Yılı Doğan Turhan Bursu başvuruları başlamıştır. Son gün 12.10.2022!
Doğan Turhan Bursu, Lojistik sektöründe uzun yıllar görev yaparak Türkiye’de bu sektörün gelişmesine çok önemli katkılarda bulunan ve Lojistik alanında kendi firmasını
Lojistik sektörüne ‘genç’ çözümler
İEÜ’lü gençler, projelerini hazırlarken çeşitli sektörlerden lider firmaların temsilcileriyle birlikte çalıştı. Her projeye, en az bir öğretim üyesi akademik danışmanlık desteği verirken,
‘Yeşil’ lojistik İngiltere’ye açıldı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Lojistik Yönetimi Bölümü’nden Doç. Dr. Işık Özge Yumurtacı Hüseyinoğlu ve 3 öğrencisi, daha az maliyetli ve çevreci bir
Lojistik sektörüne ‘genç’ çözümler
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) İşletme Fakültesi Lojistik Yönetimi Bölümü son sınıf öğrencileri, gelenekselleşen üniversite-sanayi iş birliği etkinliğinde, geliştirdikleri projeler ve sundukları çözüm