GEHU 207 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türk Mutfak Kültürü
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 207
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu ders öğrencilerin Türk yemek kültürü hakkında bilgi sahibi olmalarını ve akademik ve profesyonel yaşamlarında bu bilgiyi uygulama fırsatı bulmalarını amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Gıdanın iktisadi, toplumsal ve kültürel boyutlarını tanımlayabilir.
  • Gıdanın iktisadi, toplumsal ve kültürel boyutlarını tanımlayabilir.
  • Türk Mutfağı'nın tarihi gelişimini açıklayabilir.
  • Türk Mutfağı’nı iktisadi, toplumsal ve kültürel açılardan inceleyebilir.
  • Türk Mutfağı'nın karmaşık yapısı tanımlayabilir.
  • Küreselleşen gıda olgusunu tartışabilir.
Tanımı Türk mutfağının tarihsel, ekonomik, siyasal ve toplumsal dinamikler arasındaki karışımının bir sonucu olduğunu anlamak. Öğrencilerin mesleki platformlarda uzmanlık bilgilerini ortaya koyarken kültürel farkındalık ve profesyonel vizyonlarını artırmak, daha bilinçli ve daha donanımlı olmalarını sağlamak.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Neden Yemek Araştırması? Warren Belasco, Food. The Key Concepts, Oxford: Berg Publishers, 2008, p. 1-13.
3 Orta Asya Düzlüklerinden Anadolu'ya: Eski Türk Boylarının Yeme Alışkanlıkları ve ilk Türk Hükümadarları Charles Perry, "The Taste for Layered Bread among the Nomadic Turks and the Central Asian Origins of Baklava," A Taste of Thyme: Culinary Cultures of the Middle East, Sami Zubaida and Richard Tapper (eds.) (1994, ISBN 1860646034).
4 Osmanlı İmparatorluğu'nda Yemek ve Ticareti-Altın Çağ (15-18. yy.) I http://www.muslimheritage.com/article/ottoman-palace-cuisine-classical-period
5 Osmanlı İmparatorluğu'nda Yemek ve Ticareti-Altın Çağ (15-18. yy.) II Rhoads Murphey, “Provisioning Istanbul: The state and subsistence in the Early Middle East”, Food and Foodways, 1988, vol. 2, p. 217-263.
6 Osmanlı Son Döneminde Yemeğin Modernizasyonu (19. yy.) Özge Samancı, “Pilaf and bouchées: the modernization of official banquets at the Ottoman palace in the 19th century”, Royal Taste, Food, Power and Status at the European Courts after 1789, Asghate 2011, p. 111-143.
7 Cumhuriyet Döneminde Yeme Alışkanlıkları Zafer Yenal, “‘Cooking’ the nation: Women, Experiences of Modernity, and the Girls’ Institutes in Turkey”, in Ways to Modernity in Greece and Turkey. Encounters with Europe, 1850-1950, (eds) Anna Frangoudaki, Çağşar Keyder, London: I.B. Tauris, 2007, p. 191-213.
8 Ara Sınav
9 Dünyada Zirai Endüstriyelleşme: Yeşil Devrim Belgesel: Seeds of Freedom.
10 Türkiye’de Yeşil Devrim J. Dixon, H.-J. Braun, J. Crouch, “Overview: Transitioning wheat research to serve the future needs of the Developing World”, in Wheats Facts and Futures 2009, (eds) Dixon, et. Al., Mexico: CIMMYT, 2009, 1-25.
11 Dünyada Gıda Krizi: Küba örneği Belgesel: Power of Community
12 Türkiye'de yiyeceklerin küreselleşme süreci Yenal Z. (1999) Food TNCs, Intellectual Property Investments and Post-Fordist Food Consumption: The Case of Unilever and Nestlé in Turkey”, International Journal of the Sociology of Agriculture and Food, vol. 8, pp.21-34.
13 Türkiye'de Küreselleşme ve Yemek Kültürü Defne Karaosmanoğlu, “Surviving the Global Market”, Food, Culture & Society, Vol. 10 , Iss. 3, 2007, 425-448.
14 Organik Ekolojik Gıdalar Dilek Himam, “A New Lifestyle of Metropolitan Individual: Organic Life”, Agrindustrial Design. Olive oil, Wine and Design. 1st product and service Design symposium and exhibition on agricultural industries, proceedings, Izmir University of Economics, 2006, p. 265-274.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Dersin Kitabı

A Taste of Thyme: Culinary Cultures of the Middle East, Sami Zubaida and Richard Tapper (eds.) (1994, ISBN 1860646034).

Wheats Facts and Futures 2009, (eds) Dixon, et. Al., Mexico: CIMMYT, 2009

Diğer Kaynaklar

Royal Taste, Food, Power and Status at the European Courts after 1789, Asghate 2011.

Encounters with Europe, 1850-1950, (eds) Anna Frangoudaki, Çağşar Keyder, London: I.B. Tauris, 2007

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
25
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
25
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
20
Final / Sözlü Sınav
1
20
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Lojistik ve tedarik zinciri alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde, karmaşık sorunları analiz edebilmeli ve farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bir bakış açısı getirebilmeli ve iyileştirilebilecek konuları fark edebilmeli böylece yenilikçi süreçler ile fırsatlar yaratabilme yetkinliğine sahip olmalı
2

Sanayi kuruluşları ile gerçek sorunların çözümüne ilişkin proje çalışmalarıve sosyal sorumluluk etkinliklerinde yer alarak, çalışma alanını iyi tanımalı, proje yönetimi ve takım çalışması konusundaki deneyimi sayesinde uygulamada karşılaşılabilecek problemleri teşhis edebilmeli ve bunlara çözüm bulabilmeli     

3 Aldığı disiplinlerarası eğitim sayesinde, akademik ve profesyonel hayatta karşılaşabileceği problemlere lojistik ve tedarik zinciri süreçlerinde var olan kısıtları göz önüne alarak, amaçlar doğrultusunda yaratıcı çözümler getirebilmeli
4 Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip edebilmeli ve gerektiği durumlarda kendini geliştirebilmeli;
5 Sektör ile ilgili mesleki kuruluşlar ve pazardaki lider firmaların yer aldığı iletişim ağları içerisinde yer almalı ve bilgi, düşünce ve tecrübeleri paylaşabilmeli
6 Lojistik yönetimi ve tedarik zinciri alanlarında kullanılan güncel ve yaygın bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmeli, mevcut yazılımların güçlü ve zayıf yönlerini tespit edebilmeli
7 Bulunacakları pozisyonda dahil oldukları grup iletişiminden kaynaklanabilecek sorunları proaktif kararlar vererek önleyebilmeli
8 Süreçlerdeki belirsizlikleri ve beklenmedik sorunları esnek, etkin ve hızlı çözümlerle yönetebilmeli; önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade edebilmeli
9 Departmanlar ve tedarik zinciri üyesi firmalar arasındaki koordinasyon mekanizmalarını anlamak ve entegrasyon süreçlerinde rol üstlenebilecek yetkinliklere sahip olmalı
10 Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerini yönetim bilimi bakış açısı ve analitik yaklaşımlar kullanarak inceleyebilmeli, ilgili kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle analize edebilmeli, verileri yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli
11 Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanlarında kullanabilmeli
12 Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli
13 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmeli

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest