GENS 203 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Sağlık ve Yaşam
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GENS 203
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
-
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin 1- Evrensel sağlığı ilgilendiren fiziksel, çevresel, sosyal ve ruhsal nedenlerden kaynaklanan sağlık problemlerini tanımlayabilmesini, 2- her bireyin yaşam boyu sağlığını sürdürebilmesi konusunda bilgilendirilmesini hedeflemektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersin sonunda dersi basarıyla tamamlayan ögrenciler;
  • a. Globalleşmenin sağlık üzerine olan etkilerini açıklayabilir,
  • b. Tütün, alkol ve madde kötüye kullanımını ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları tanımlayabilir, bunların halk sağlığı üzerinde oluşturacağı tehlikeleri sıralayabilir,
  • c. Kirli su, iklim değişikliği, iç ve dış ortam kirliliği, radyasyon ve biyokimyasal tehlikeler gibi çevresel sağlık sorunlarını tanımlayabilir,
  • d. Şeker hastalığı, şişmanlık, hareketsizlik, kalp-damar hastalıkları ve kanser gibi evrensel sağlığı ilgilendiren sorunları tanımlayabilir, bunların halk sağlığı üzerinde oluşturacağı tehlikeleri sıralayabilir,
  • e. Meslek hastalıklarının nedenlerini ve yönetimini açıklayabilir,
  • f. Beslenme, ergonomi ve kadın/erkek sağlığı konularında özellik içeren sağlık gereksinimlerini sıralayabilir,
  • g. Halkın sağlığını ilgilendiren sosyal ve belli başlı zihinsel sağlık problemlerini tanımlayabilir.
Tanımı 1-Bu dersin içeriğinde, fiziksel, çevresel, sosyal ve zihinsel sağlık konularında akut ve/veya kronik etkileri ile dünya nüfusunun çoğunluğunu ilgilendiren belli başlı sağlık problemleri ele alınmakta ve değerlendirilmektedir. 2-Bu ders içeriği sağlıklı bir yaşam sürebilmek için bilinmesi gereken temel kavramları öğrenciye vermek üzere planlanmıştır.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş a.Şehir yaşamının sağlık üzerine etkileri b.Globalleşme c.Sorular&Yanıtlar 1.Syllabus değerlendirme 2.Lee K. Globalization. In:Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.62-80.
2 Halk sağlığında tehditler-1 a. Tütün b. Alkol c. Sorular&Yanıtlar 1.Lam TH, Ho SY. Tobacco. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1217-1233. 2.Room R. Alcohol. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1249-1262
3 Halk sağlığında tehditler -2 a. Madde kötüye kullanımı b. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar / HIV-Kazanılmış immunyetmezlik sendromu (AIDS) c. Sorular&Yanıtlar 1.Jarlais DD Feelemyer J, Hassin D. Public health aspects of illicit psychoactive drug use. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1233-1249. 2.Kamb ML, Garcia PJ. Sexually transmitted infections. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1104-1122. 3.Vermund SH, Solomon S. HIV-acquired immunodeficiency syndrome In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1122-1144.
4 Çevre sağlığı sorunları -1 a. İklim değişikliği (ilgili film gösterimi:Before the Flood) b.Küçük Sınav-1 1.Woodward A, Macmillan A. The environment and climate change. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.201-218.
5 Çevre sağlığı sorunları-2 a. Su ve sanitasyon b. Radyasyon c. Sorular&Yanıtlar 1.Clasen T. Water and sanitation. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.162-180. 2.Kheifets L, Green A, Wakeford R.Radiation and public health. . In: Detels R, Gulliford M, Karim Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.840-857.
6 Çevre sağlığı sorunları-3 a. İç ortam ve dış ortam hava kirliliği b. Halk sağlığını tehdit eden biyolojik ve kimyasal etkenler c. Sorular&Yanıtlar 1.Gulliver J, de Hoogh K. Environmental exposure assessment:modelling air pollution concentrations. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.857-868. 2.Kelley NS, Osterholm MT. Bioterrorism. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1206-1217.
7 Belli başlı halk sağlığı sorunları-1 a. Diyabet (şeker hastalığı) b. Obezite (şişmanlık) c. Fizik aktivitenin önemi d. Sorular&Yanıtlar 1.Unwin N, Shaw J. Diabetes Mellitus. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1001-1013 2.James WPT, Marsh T. Obesity. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.970-992. 3.Soofie N, Detels R. Physical activity and health. . In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.992-1001.
8 Ara Dönem Sınavı
9 Belli başlı halk sağlığı sorunları -2 a. Bulaşıcı olmayan hastalıklar- genel bakış b. Kalp-damar hastalıkları ve kanser c. Sorular&Yanıtlar 1. Reddy KS. Prevention and control of non-communicabşle diseases. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1476-1484. 2.Wong ND. Epidemiology and prevention in cardiovascular disease. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.909-923.3.Zhang ZF, Boffetta P, Neugut AI, La Vecchia C. Cancer epidemiology and public health. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.923-945.
10 Belli başlı halk sağlığı sorunları-3 a. Tüberkuloz ve kronik hepatit b. Meslek hastalıkları c. Sorular&Yanıtlar 1.Dowdy DW, Chaisson RE. Tuberculosis. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1144-1161. 2.Van Damme P, Lernout T, Van Herck K, Marinho RT, Parana R, Shouval D. Chronic hepatitis and other liver disease. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1175-1192. 3.Koh D, Aw T-C. Occupational health. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.868-900.
11 Halk sağlığında gereksinimler-1 a. Beslenme b. Ergonomi c. Sorular&Yanıtlar 1.Shetty PS. Food and nutrition. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.180-201. 2.Barrero LH, Caban-Martinez AJ. Musculoskeletal disorders. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1046-1060.
12 Halk sağlığında gereksinimler-2 a. Kadın ve erkekte özellikli sağlık sorunları b. Sağlığın bileşenleri ve uzun yaşam c. Küçük Sınav-2 1. Payne S, Doyal L. Women, men, and health. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1328-1344. 2. Adler NE, Prather AA. Determinants of Health and Longevity. In: Kaplan R, Spittel M, David D (eds). Population Health: Behavioral and Social Science Insights. AHRQ Publication No. 15-0002. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality and Office of Behavioral and Social Sciences Research, National Institutes of Health; 2015.p.411-25.
13 a. Halk sağlığını ilgilendiren zihinsel sağlık sorunları b. Halk sağlığında sosyal stratejiler c. Sorular&Yanıtlar 1.Wahlbeck K, Wasserman D. Public mental health and suicide. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.1013-1028. 2.Quah SR. Sociology and psychology in public health. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.695-709.
14 a. Halk sağlığı bağlamında çevre sağlığı sorunlarına genel bakış b. Sorular&Yanıtlar 1.Chen C-J. Environmental health issues in public health. In: Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015. p.823-840.
15 Genel tekrar
16 Final sınavı

 

Dersin Kitabı

Eğiticinin derslerde kullandığı kaynaklar:

1.Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC (eds). Oxford Textbook of Global Public Health. 6th ed., Oxford: Oxford University Press; 2015.

2.Mann DL, Zippes DP, Libby P, Bonow RO (eds). Braunwald’s Heart Disease: A

 textbook of Cardiovascular Medicine. 10th Ed., Philadelphia, Elsevier Saunders, 2015.

3.Joint EEA-JRC report, EEA Report No 5/2013 Report EUR 25933 EN. Environment and Human Health, Denmark, Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2013.

4.Kaplan R, Spittel M, David D (Eds). Population Health: Behavioral and Social Science Insights. AHRQ Publication No. 15-0002. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality and Office of Behavioral and Social Sciences Research, National Institutes of Health; July 2015.

 

5.Goldman L, Schafer A I (eds). Goldman’s Cecil Medicine. 25th ed. Philadelphia: Elsevier Saunders; 2016.

6.Kasper DL, Fauci AS, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J (eds). Harrison’s Principles of Internal Medicine. 19th ed. Philadelphia: McGraw-Hill Companies, Inc.; 2015.

7.Papadakis MA, Mc Phee SJ, Rabow MW (eds). Current Medical Diagnosis and Treatment. 56th ed. USA: McGraw-Hill Education, Inc.; 2017. (e-Book)

Diğer Kaynaklar

PubMed kaynakları (makale, derleme vb.), internet slayt odaları ve blackboard içerisine gömülen videolar için web adresleri.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
15
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
2
20
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
20
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
19
65
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
2
10
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
15
Final / Sözlü Sınav
1
24
    Toplam
147

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Lojistik ve tedarik zinciri alanında aldığı uygulamalı eğitim sayesinde, karmaşık sorunları analiz edebilmeli ve farklı düşüncelerden sentez yaratma yoluyla sorunlara çok yönlü bir bakış açısı getirebilmeli ve iyileştirilebilecek konuları fark edebilmeli böylece yenilikçi süreçler ile fırsatlar yaratabilme yetkinliğine sahip olmalı
2

Sanayi kuruluşları ile gerçek sorunların çözümüne ilişkin proje çalışmalarıve sosyal sorumluluk etkinliklerinde yer alarak, çalışma alanını iyi tanımalı, proje yönetimi ve takım çalışması konusundaki deneyimi sayesinde uygulamada karşılaşılabilecek problemleri teşhis edebilmeli ve bunlara çözüm bulabilmeli     

3 Aldığı disiplinlerarası eğitim sayesinde, akademik ve profesyonel hayatta karşılaşabileceği problemlere lojistik ve tedarik zinciri süreçlerinde var olan kısıtları göz önüne alarak, amaçlar doğrultusunda yaratıcı çözümler getirebilmeli
4 Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip edebilmeli ve gerektiği durumlarda kendini geliştirebilmeli;
5 Sektör ile ilgili mesleki kuruluşlar ve pazardaki lider firmaların yer aldığı iletişim ağları içerisinde yer almalı ve bilgi, düşünce ve tecrübeleri paylaşabilmeli
6 Lojistik yönetimi ve tedarik zinciri alanlarında kullanılan güncel ve yaygın bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmeli, mevcut yazılımların güçlü ve zayıf yönlerini tespit edebilmeli
7 Bulunacakları pozisyonda dahil oldukları grup iletişiminden kaynaklanabilecek sorunları proaktif kararlar vererek önleyebilmeli
8 Süreçlerdeki belirsizlikleri ve beklenmedik sorunları esnek, etkin ve hızlı çözümlerle yönetebilmeli; önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade edebilmeli
9 Departmanlar ve tedarik zinciri üyesi firmalar arasındaki koordinasyon mekanizmalarını anlamak ve entegrasyon süreçlerinde rol üstlenebilecek yetkinliklere sahip olmalı
10 Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerini yönetim bilimi bakış açısı ve analitik yaklaşımlar kullanarak inceleyebilmeli, ilgili kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle analize edebilmeli, verileri yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli
11 Lojistik faaliyetleri kapsamında tasarım, planlama ve karar alma ile ilgili kuramsal yöntemleri uygulama alanlarında kullanabilmeli
12 Lojistik ve tedarik zinciri alanında kullanılan klasik ve güncel kuramları, sektördeki gelişmeleri, değişimleri ve yönelimleri göz önünde bulundurarak yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli
13 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmeli

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest